Följ Golvbranschen

Många obefogade anmälningar till ARN

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2016 07:55 CEST

- Ibland har konsumenten en övertro på sina rättigheter och verkar inte förstå att man också har skyldigheter, säger Joanna Nordström, jurist på Golvbranschen GBR. Därför ökar anmälningarna till Allmänna Reklamationsnämnden ARN, bland annat på hantverkstjänster. Statistik visar dock att ett försvinnande litet antal GBR-företag har anmälts, och endast ett har fällts till ansvar.

2015 års statistik över golvrelaterade tjänster anmälda till ARN såg ut så här:

  • 76 tjänster med golvrelaterade fel anmäldes totalt
  • Sju av dessa berörde GBR-anslutna företag (9 procent)
  • Övriga 69 anmälningar gällde företag som inte är GBR-anslutna (91 procent)
  • Av de GBR-anslutna företagen fälldes ett till ansvar

Siffrorna talar sitt tydliga språk. 91 procent av anmälningarna gällde alltså klagomål på golvföretag som inte är medlemmar i Golvbranschen GBR.Av dessa fälldes 15 till ansvar .

- Mina bästa råd är att anlita ett GBR-företag för att få garanti på utfört jobb, samt att alltid upprätta ett skriftligt avtal med hantverkaren om vad man egentligen kommit överens om.

I jobb utförda av GBR-företag, där den dominerande golvläggarkapaciteten finns, är flera trygghetsmoment inbyggda till skydd för konsumenten. För det första gäller alltid en golvgaranti. Det innebär att företaget förbinder sig att följa ARNs rekommendationer. Om företaget mot all förmodan inte rättar felet, trots fällande dom hos ARN, går branschorganisationen in och ersätter konsumenten.

I Golvbranschens golvgaranti ingår också 1 års garanti på utfört arbete. Just denna garanti är mycket fördelaktig för konsumenten;

- Den juridiska skillnaden mellan garantiansvar och reklamationsrätt är stor. Om kunden är missnöjd innebär garantin att företaget ska bevisa att man inte gjort något fel. Vid reklamation utan garanti är det tvärtom.Vid en eventuell tvist ligger bevisbördan hos konsumenten. Då är det skriftliga avtalet extra viktigt.

Exempel på golvrelaterade fel kan vara färgavvikelser, bubblor och skarvar i plastgolv, upplevda skönhetsfel eller att ett massivt trägolv har stora glipor.

– Man tänker kanske inte på att trägolv rör sig, att det sväller eller torkar beroende på årstid och luftfuktighet. Då blir man besviken över stora springor mellan bräderna.

-- Skönhetsfel är svåra, det är subjektivt vad som upplevs som ”fint”. Vi har riktlinjer för detta, ”Bedömningsgrunder för skönhetsfel”, men om det handlar om andra för kunden viktiga krav gäller det att ha ett avtal där det tydligt framkommer vad som ska utföras, avslutar Joanna Nordström.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 286 golventreprenörer och 42 leverantörer av golvmaterial och tillbehör. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy