Följ Golvbranschen

Golvet i siffror 2014

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2015 09:56 CEST

Nu är det trä, linoleum och plast som gäller när svensken väljer golv. Det visar Golvbranschens statistik över förra årets försäljning av golvmaterial. Textilgolven som ökat stort de senaste åren behåller sin marknadsandel. Nära 22 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv såldes i Sverige under förra året. Det är en ökning med knappt 1 miljon kvadratmeter. För golvbranschen som helhet ser de närmaste åren ljusa ut. Byggandet av flerbostadshus ökar och renoveringsbehovet i miljonprogrammet är fortfarande stort.

Linoleum är det material som ökat sin marknadsandel mest. Försäljningen steg med 0,3 miljoner kvadratmeter jämfört med året innan, eller drygt 10 procent. Linoleumgolvens totala andel av marknaden är nu omkring 11 procent. Trägolven ökar med 6 procent och behåller sin starka ställning med en marknadsandel på närmare 32 procent. Inom trägruppen är det främst lamellparkettgolv som ökar medan de massiva trägolven behåller sin volym.

Plastgolven pekar också uppåt med en 4-procentig ökning och är den näst största materialgruppen efter trä. Det är främst plattor, heterogenmattor och våtrumsmattor som står för ökningen. Andelen plast är 27 procent av den totala golvmarknaden.

Totalt omsatte golvmarknaden i Sverige 6,8 miljarder under 2014. Av denna summa står GBR-anslutna företag preliminärt för drygt 5,5 miljarder.

Läs hela rapporten om golvförsäljningen 2014 på Golvbranschens webbplats.

Golvbranschen GBR är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled och representerar 300 golventreprenörer och 41 golvleverantörer. GBR arbetar bland annat med information, forskning samt teknisk och juridisk rådgivning. Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljökonceptet Auktoriserat Golvföretag administreras av GBR, liksom GBR Kretsloppsmärkning och GBR Golvåtervinning.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy